Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟ ..ΑΒΑΤΟΝ ...


Προσφιλές το θέμα του Άβατου του Αγίου όρους στο Τύπο , που γράφει κατά καιρούς ουκ ολίγα... Εμείς ξέρουμε ένα. Η περιοχή του Αγίου Όρους όμως ήταν επίσης άβατη... από την αρχαιότητα, όπου όλη η περιοχή ήταν αφιερωμένη στην Θεά Αρτέμιδα, η ποία περιστοιχίζονταν από πολλές ιέρειες! Το άβατον τότε αφορούσε μόνον τους άνδρες, οι οποίοι δεν μπορούσαν να διαβούν την ιερά περιοχή. Δείτε όμως τι γράφουν ΤΑ ΝΕΑ προχθές! Βίοι παράλληλοι βέβαια, αλλά από την αντίστροφη πλευρά.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ «ΕΣΠΑΣΑΝ» ΤΟ ΑΒΑΤΟΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ




Διαθήκες, προικοσύμφωνα και δωρεές ρίχνουν φως στις γυναίκες που «πάτησαν» στο Περιβόλι της Παναγιάς, παρά το άβατον, σε έρευνα που υπογράφει η αμερικανίδα βυζαντινολόγος Αλις Μαίρη Τάλμποτ.




Ακόμη και τα θηλυκά ζώα λέγεται πως απαγορεύονται στον Αγιον Ορος.Στους δώδεκα αιώνες της ιστορίας του, τρεις είναι οι περιπτώσεις - καταγεγραμμένες επισήμως - όπου το άβατον έχει καταλυθεί και οι γυναίκες έχουν πατήσει σε κάποιες από τις 20 μονές που βρίσκονται στο Περιβόλι της Παναγιάς, ενώ κάποιες άλλες παραβάσεις φημολογούνται πως έγιναν στις αρχές του 20ού αιώνα. 
Αφαντες από την επίσημη Ιστορία του Βυζαντίου και τις πηγές - με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως η Αννα Κομνηνή, κόρη του αυτοκράτορα Αλέξιου Κομνηνού και συγγραφέας του ιστορικού έργου «Αλεξιάς» -, οι γυναίκες έμεναν περιορισμένες στο σπίτι ή δούλευαν στα χωράφια. Χώρος γι' αυτές υπήρχε μόνο στους βίους αγίων - γραμμένους από άνδρες - σε κάποιες επιστολές, σε μερικούς ύμνους, που είχαν οι ίδιες υπογράψει. 

Κι όμως οι παραγκωνισμένες γυναίκες της βυζαντινής εποχής έχουν δυναμική παρουσία στα αρχεία της Αθωνικής Πολιτείας, στην οποία δεν μπορούσαν να πατήσουν, καθώς ο θρύλος θέλει τον Ιησού να δωρίζει τη χερσόνησο του Αθω στη μητέρα του και κατά συνέπεια η περιοχή θεωρείται απαγορευμένη ζώνη για άλλες γυναίκες. Πώς εξηγείται;

«Μοιάζει ειρωνικό το γεγονός ότι μπορεί κάποιος να αντλήσει τόσο πολλές πληροφορίες για τη ζωή της γυναίκας στο Βυζάντιο από τα αρχεία του Αγίου Ορους, δεδομένου ότι η πρόσβαση σε αυτό ήταν πάντοτε απαγορευμένη για τις εκπροσώπους του γυναικείου φύλου. Τα αρχεία αποκαλύπτουν ότι γυναίκες είχαν επαφή με τα μοναστήρια της Αθωνικής Πολιτείας κυρίως επειδή πούλησαν ή δώρισαν τις περιουσίες τους σε αυτά», εξηγεί η πρόεδρος της Μεσαιωνικής Ακαδημίας των Ηνωμένων Πολιτειών, Αλις Μαίρη Τάλμποτ, που έδωσε διάλεξη στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη με θέμα «Αναζητώντας γυναίκες στον Αθω».

Ιδιοκτήτριες αγροτικών εκτάσεων και αμπελιών, μύλων και εργαστηρίων, σπιτιών, ακόμη και μεταλλείων, οι γυναίκες αλλάζουν προφίλ μέσα από τα συμβόλαια που κάνουν με την Αθωνική Πολιτεία. Διαχειρίζονται την προίκα τους ή εκτελούν τη διαθήκη του νεκρού συζύγου τους. Πωλούν τα χωράφια τους για να εξασφαλίσουν τα λύτρα απελευθέρωσης των παιδιών τους που είχαν πιάσει αιχμάλωτα οι Αραβες. 

Δωρίζουν την περιουσία τους για να εξασφαλίσουν μνημόσυνα μετά τον θάνατό τους και πιθανόν μια θέση στον Παράδεισο. Διαπραγματεύονται και υπογράφουν - αν και αρκετές είναι αναλφάβητες. Και παίρνουν τα χρήματα στο χέρι, χωρίς μεσολαβητές.

«Επτάμισι μέτρα πάπυρο χρειάστηκαν για να καταγραφούν οι 110 αγορές που έκανε μέσα σε πέντε μήνες στην περιοχή των Σερρών η Θεοδώρα Αγγελίνα Καντακουζηνού - μητέρα του αυτοκράτορα Ιωάννη ΣΤ' Καντακουζηνού - το 1337-38. 

Στη λίστα των πωλητών της συγκαταλέγονται καλόγριες και γυναίκες που διαχειρίζονται μόνες τους την περιουσία τους. Οι τεράστιες εκτάσεις που απέκτησε όμως η Θεοδώρα και τις οποίες δώρισε στη Μονή Βατοπεδίου δεν ήταν αρκετές για να της εξασφαλίσουν έναν ήρεμο βίο. Τρία χρόνια μετά τις μαζικές αγορές της, βρέθηκε στη φυλακή από έναν αντίζηλο του γιου της και πέθανε έναν χρόνο αργότερα εκεί», είναι ένα από τα παραδείγματα που δίνει η επίτιμη διευθύντρια του ερευνητικού κέντρου βυζαντινών σπουδών Dumbarton Oaks στην Ουάσιγκτον.

Η Ιερακίνα δίνει στη Μονή Ξενοφώντος τον αμπελώνα της, το 1348, και διαπραγματεύεται απευθείας με τον ηγούμενο. Η Ευδοκία το 1112 περνά πολύ δύσκολες μέρες με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη. Και παρά το γεγονός ότι ο άνδρας της ζει, εκείνη δίνει τη συγκατάθεσή της να πωληθεί στη Μονή Δοχειαρίου ένα αγροτεμάχιο που αποτελούσε τμήμα της προίκας της, ώστε να μη ζητιανεύουν τα παιδιά της. Δεν αφήνει μάλιστα τον σύζυγό της να διαπραγματευθεί, αλλά παίρνει την αποζημίωση απευθείας από τον ηγούμενο Νεόφυτο.

Η δε Αννα Καντακουζηνή Παλαιολογίνα είχε μια έκταση στην Ολυνθο, που καταλήφθηκε από τους Σέρβους. Το χωράφι εγκαταλείφθηκε και όταν το πήρε πίσω δεν μπορούσε να το καλλιεργήσει, οπότε το πούλησε στη Μονή Δοχειαρίου 600 υπέρπυρα, αντί της πραγματικής του τιμής, ήτοι 2.000 υπέρπυρα. Η Μονή έχτισε στο κτήμα ένα παρατηρητήριο για την ασφάλειά της και για να παρηγορήσουν την Αννα που έδωσε το χωράφι σε χαμηλή τιμή, οι μοναχοί υποσχέθηκαν να προσεύχονται για την ίδια, τον σύζυγο και τους γονείς της!

Η ΜΟΝΗ ΔΑΔΙΑΣ-NEWS σαν συμπλήρωση αναφέρει ότι  σύγχρονες Έλληνίδες τόλμησαν και έσπασαν το άβατο. Βασικά τρελοκόριτσα. Μια από αυτές ήταν η τότε Μις Υφήλιος..Αλίκη Διπλαράκου, οποία λόγω μόδας  είχε τα μαλιά της κοντά , αλά γκαρσόν, και με ένα σκάφος του πολεμικού Ναυτικού που πραγματοποίησε επίσκεψη στο Αγιο Όρος το 1935, και ντυμένη ναυτάκι κατάφερε μαζί με τους ναυτες να παραβιάσει το άβατον... ΄Εγινε χαμός τότε στον Τύπο. Μάλιστα λέγεται ότι ο μοναχοί... την καταράστηκαν... Κατάτα που φαίνεται ότι δεν έπιασε , γιατί Αλίκη Διπλαράκου είχε καλή τύχη. Παντρέυτηκε ΄Αγγλο πρεσβευτή , έγινε Λαϊδυ LAIDY, και πέθανε πλήρης χρόνων, το 2002!

Κι άλλες Πληροφορίες για την Αλίκη

Η Ναταλία αναγεννά την Αλίκη, την πρώτη διεθνή Ελληνίδα καλλονή
Η Αλίκη Διπλαράκου, με καταγωγή από τη Μάνη, ήταν κόρη του δικηγόρου Γιώργου Διπλαράκου και της Έλενας Νικολέση. Έκανε δύο λαμπρούς γάμους: το 1932 με το Γάλλο αεροπόρο και επιχειρηματία Πολ-Λουί Βεγιέρ, με τον οποίο απέκτησε ένα γιο, τον Πολ Ανίκ (1933-1998), και το 1945 με τον Άγγλο σερ Τζον Ράσελ, απόγονο του ΣΤ’ δούκα του Μπέντφορντ. Πήρε τον τίτλο της λαίδης και απέκτησε μαζί του δύο παιδιά, την Τζορτζιάνα-Αλεξάνδρα και τον Αλεξάντερ Τσαρλς Τόμας.

 Στις Σπέτσες, όπου απέκτησε ένα υπέροχο αρχοντικό, γνωρίστηκε με τη μεγάλη μας γλύπτρια Ναταλία Μελά, που κι εκείνη έχει εκεί μια ιστορική κατοικία, και μάλιστα τη συμβουλευόταν, γιατί και η ίδια η Διπλαράκου,  είχε ασχοληθεί με τη γλυπτική σε πυλό.
Τώρα τα παιδιά της για να τιμήσουν τη μητέρα τους αποφάσισαν να την απαθανατίσουν στις Σπέτσες, στο νησί που αγάπησε. Και η φίλη της, Ναταλία Μελά, την αναγέννησε με αυτό το ονειρικό γλυπτό αριστούργημα, που παριστάνει την Αλίκη Διπλαράκου, δίπλα στη θεά της ομορφιάς, την Αφροδίτη, κρατώντας μια χρυσή στάθμη δημιουργίας στο χέρι της.
...Η φωτό άνω με την εθερική Αλίκη και κάτω ...σε μεγάλη ηλικία, με το γλυπτό της...
Η Ναταλία αναγεννά την Αλίκη, την πρώτη διεθνή Ελληνίδα καλλονή

1 σχόλιο:

  1. Δέν ἔχετε προφανῶς ὑπόψη σας - σχετικά μέ τήν καταπάτηση τοῦ Ἀβάτου τοῦ Ἁγίου Ὄρους - ὅτι κάθε ἄλλο παρά «καλή τύχη» εἶχε ἡ δράστις Μίς Ἑλλάς, Ἀλίκη Διπλαράκου. Δεῖτε στό παρακάτω λίνκ τήν άλήθεια καί ἐφόσον ἐπιθυμεῖτε διορθώνετε. Ἡ Διπλαράκου ἀρρώστησε βαριά μετά τό ἀπερίσκεπτο διάβημά της, ἔτρεχε στά σανατόρια τῆς Ἑλβετίας χωρίς ἀποτέλεσμα καί μόνο μετά τήν ὑποδειγματική ἐπιστολή μετανοίας της, τόν Ὀκτώβριο τοῦ ‘30, πρός τούς Ἁγιορεῖτες (http://orthodoxigynaika.blogspot.com/2014/06/blog-post_26.html) βρῆκε πάλι τήν ὑγεία της. Ὡς ἀγαπητική παιδεία τῆς Παναγίας (ἡ ὁποία καί τήν θεράπευσε) λειτούργησε ἡ δοκιμασία τῆς ἀσθένειάς της, καί τά περί ...κατάρας πού δέν ἔπιασε εἶναι μᾶλλον νοσηρές ὑποθέσεις. Τό σχόλιό σας ἐπιεικῶς χωλαίνει.
    πβ

    ΑπάντησηΔιαγραφή