Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015

ΚΡΑΤΟΣ ΟΠΕΡΕΤΑ ΕΙΜΑΣΤΕ...

Διακίνηση μεταναστών στον Έβρο: Έτσι λειτουργούν τα κυκλώματα


Ολοένα και αυξάνεται η προσφυγική κρίση στην Ευρώπη, με τους οικονομικούς μετανάστες να μπλέκονται πλέον με τους πρόσφυγες πολέμου, και τα κυκλώματα διακινητών να εκμεταλλεύονται και τις δύο ομάδες στο έπακρο.
 

Μέχρι τώρα, τον λόγο είχαν οι Τούρκοι διακινητές που μετέφεραν τους μετανάστες στα ελληνικά νησιά, οι οποίοι έπειτα με τις προσφυγικές ροές μέσω Αθήνας, εισέρχονταν μέσω της Ειδομένης στον "βαλκανικό διάδρομο", με προορισμό την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Παρότι στον Έβρο υπάρχει ο περιβόητος φράχτης του Έβρου, οι διακινητές έχουν βρει τρόπο να μετακινούν χερσαία τους μετανάστες και πρόσφυγες σε ελληνικό έδαφος. Πώς λοιπόν δραστηριοποιούνται αυτοί οι διακινητές στον Έβρο;
Ο πρόεδρος των συνοριοφυλάκων Έβρου, Βαλάντης Γιαλαμάς, μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την ταυτότητά τους, σκιαγραφώντας τη δομή και τη μεθοδολογία τους, ενώ χαρτογράφισε και τις διαδρομές τους.
"Τα κυκλώματα στη Βουλγαρία, την Τουρκία και την Ελλάδα, είναι κρίκοι της ίδιας αλυσίδας. Επικοινωνούν, συνεργάζονται όπως όλες οι διεθνείς επιχειρήσεις. Οι επικεφαλής τους περιορίζονται στην οργάνωση και δεν ανεβαίνουν σε βάρκες ή αυτοκίνητα. Τους τελευταίους μήνες, οι συλλήψεις είναι καθημερινές λόγω της αύξησης των ροών στο νομό. Ήταν αναμενόμενο γιατί το χειμώνα η θαλάσσια διαδρομή γίνεται επικίνδυνη", δήλωσε.
Τόνισε οτι σε μια σύλληψη ενός 65χρονου Τούρκου διακινητή που είχε πραγματοποιήσει πριν από χρόνια στους Μεταξάδες, εκείνος ούτε που νοιάστηκε: "Ούτε που τον απασχόλησε που συνελήφθη. Είπε ότι έκανε αυτή τη δουλειά 40 χρόνια και ότι είχε τρία παιδιά που συνεχίζουν την επιχείρηση".
Η οργάνωση της εισόδου στην Ελλάδα ξεκινά, σύμφωνα με τον κ. Γιαλαμά, στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί είναι που γίνονται και οι οικονομικές συναλλαγές. Με φορτηγάκια, οι μετανάστες και πρόσφυγες μεταφέρονται στον ποταμό Έβρο όπου τους παραλαμβάνουν από τους συνεργάτες-μέλη των κυκλωμάτων, η ηλικία των οποίων κυμαίνεται από 20 έως και 50 έτη. Η υπηκοότητα των συνεργατών-διακινητών ποικίλει: Τούρκοι, Πακιστανοί, σπανιότερα Έλληνες, ακόμη και Σύριοι πρόσφυγες είναι ανάμεσα σ' αυτούς που αναζητούν το "εύκολο" χρήμα.
"Οι πιο έμπειροι πραγματοποιούν εκπαιδευτικές περιηγήσεις στους νέους διακινητές. Βλέπεις μικρές ομάδες 2-3 ατόμων, που ο ένας εκπαιδεύει τον άλλο. Του δείχνει από πού θα πάει, πώς θα κινηθεί. Μαθαίνει την περιοχή ώστε να μπορεί να επιστρέψει μόνος. Αν εντοπιστούν υποδύονται τους μετανάστες" εξηγεί.
Οι οδηγοί είναι 'αναλώσιμοι" για το κύκλωμα. "Συνήθως Βούλγαροι και Ρουμάνοι, που είναι οικονομικά εξαθλιωμένοι, μπορεί να μη γνωρίζουν ότι η διακίνηση είναι πλέον κακούργημα, μπορεί καν να μην τους ενδιαφέρει. Η "δουλειά" παρουσιάζεται εύκολη από τα κυκλώματα. Ένα ή δύο δρομολόγια 12-15 ωρών στον Έβρο για να 'φορτώσουν' και να κατεβάσουν κάτι άτομα, με κέρδος από 200-700 ευρώ" σημειώνει.
Οι διακινητές, σε μια κίνηση που αποδεικνύει τη δύναμη αλλά και την παντελής έλλειψη φόβου τους, διαφημίζονται στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπου αναφέρονται μεταξύ άλλων στοιχεία της βάρκας, η έκδοση πλαστών διαβατηρίων, οι πιθανοί προορισμοί αλλά και ...τιμοκατάλογος των παροχών.
Σημεία Εισόδου
Τα σημεία εισόδου στη χώρα είναι πολλά και χρησιμοποιούνται μέχρι να εντοπιστούν -μετά η αυτά αλλάζουν. Αυτό έγινε όταν ανυψώθηκε ο φράχτη του Έβρου, ο οποίος μετέτρεψε ως κύρια είσοδο τη διάσχιση του ποταμού με φουσκωτά ή πλάβες. Κολυμπώντας δεν περνάει κανείς, γιατί υπάρχουν σημεία που ο πυθμένας είναι βαλτώδης και ως εκ τούτου επικίνδυνος.
Εφόσον δεν εντοπισθούν στο ποτάμι, επιχειρείται η μεταφορά προσφύγων και μεταναστών, στοιβαγμένων σε Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα ή σε ειδικά διαμορφωμένες κρύπτες φορτηγών.
Χρεώσεις Διακίνησης και Εντοπισμός
Η χρέωση της διακίνησης καθορίζεται από το μέγεθος της ομάδας, από τον προορισμό, από τα μεταφορικά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν και από το δρομολόγιο που θα ακολουθήσουν. Η πιο ασφαλής διαδρομή, σύμφωνα με τον κ. Γιαλαμά, για την αποφυγή σύλληψης είναι αυτή προς τον ορεινό όγκο της Ροδόπης, με πεζοπορία μέσα από δάση της περιοχής του Μικρού Δερείου.
Από τα κυκλώματα χρησιμοποιούνται και άνεργοι κάτοικοι χωριών, οι οποίοι έναντι ενός μεροκάματου, ενημερώνουν για την παρουσία και μετακίνηση αστυνομικών δυνάμεων στην περιοχή τους.
Αυτολι οι διακινητές είναι δύσκολο να συλληφθούν γιατί επιλέγουν να κινούνται με γρήγορα και πολυτελή αυτοκίνητα, με αλλαγμένες πινακίδες. Η ταχύτητα των οχημάτων τους δίνει τη δυνατότητα προπόρευσης, τόσης όσης χρειάζεται για να απαλλαγούν από το παράνομο φορτίο, σε περίπτωση εντοπισμού.
"Τα κυκλώματα, γνωρίζοντας ότι η ελληνική νομοθεσία απαγορεύει τη ρήψη καρφιών ή άλλων εμποδίων και υπαγορεύει την καταδίωξη με προσοχή ώστε να μην προκληθεί ατύχημα και με δεδομένη την κατάσταση των αστυνομικών οχημάτων, οι διακινητές έχουν σαφές προβάδισμα" εξηγεί ο κ. Γιαλαμάς.
Οι οδηγοί διακινητές δεν οπλοφορούν, εν αντιθέσει με τους διακινητές που δραστηριοποιούνται στο ποτάμι, όπου έχουν σημειωθεί πολλά περιστατικά πυροβολισμών, με τα όπλα να καταλήγουν στον πυθμένα του ποταμού σε περίπτωση σύλληψης.
Καταδίκες
Αναφορικά με τις καταδίκες διακινητών, ο πρόεδρος συνοριακών εξηγεί πως πρέπει να υπάρχουν ακράδαντα στοιχεία που να πιστοποιούν το ρόλο του συλληφθέντα. "Σε μία βάρκα δεν αποδεικνύεται εύκολα ποιος οδηγεί την ομάδα και οι διακινούμενοι δεν πρόκειται να τον υποδείξουν, είτε από φόβο, είτε γιατί θα τον χρειαστούν στο μέλλον. Ωστόσο είναι καλύτερα ο δικαστής να αθωώσει κάποιον όταν δεν είναι σίγουρος παρά να καταδικαστεί ένας αθώος" εκτιμά ο κ. Γιαλαμάς.
"Με τις μεταναστευτικές ροές στον Έβρο να συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, τις συλλήψεις των διακινητών να αποτελούν καθημερινό φαινόμενο και τους 'εγκεφάλους' του δικτύου εκμετάλλευσης της ανθρώπινης ελπίδας να παραμένουν ελεύθεροι, οι όποιες επιτυχίες δεν είναι παρά νικηφόρες μάχες σε έναν 'πόλεμο' που ακόμη μαίνεται" καταλήγει.
ΠΗΓΗ http://www.e-evros.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου